Sunday, February 27, 2011

proiect de lege cadru pentru economia sociala

sunt o lenesa cand vine vorba de scris, desi atunci cand ma apuc nu mai termin sunt in faza in care nu contenesc sa citesc materiale pentru lucrarea de licenta, pe tema economiei sociale, mai ales ca in fiecare saptamana apare ceva nou, un nou proiect, un nou consiliu, o noua lege :P citind noul proiect de lege aici, am venit cu 2 argumente. Va invit la dezbatere!
  • Argumentul 1: legea cadru a cooperativei, 1/2005 est prea permisiva si duce activitatea cooperativei mult prea aproape de societatea comerciala reglementata de legea 31/1990 (http://www.scribd.com/doc/31493224/Societatea-cooperativa-reglementata-de-Legea-nr-1-2005-Delimitari-si-interferente-in-raport-cu-alte-tipuri-de-societati-comerciale-sau-necomerciale).
Principala diferenta intre cele doua tipuri de societati, pe langa forma de organizare juridica (dupa cum arata Viorel si Mihnea Gaina), consta in scopul asocierii, în sensul că asociaţii din societatea cooperativă urmăresc promovarea intereselor lor economice, sociale, culturale (ex.: obţinerea de dividende; obţinerea de facilităţi; obţinerea de servicii), in timp ce asociaţii din societatea comercială urmăresc realizarea şi împărţirea numai de beneficii. Un asociat al unei cooperative nu poate deține mai mult de 20% din capitalul social (art. 11 din Legea nr. 1/2005), impartit in parti sociale egale cu o valoare nominala stabilita prin actul constitutiv (nu mai mica de 10 lei - art. 9(3) din Legea nr. 1/2005). In plus, cooperativa este controlată democratic de către membrii săi în conformitate cu principiile cooperatiste (art. 7(1) din Legea nr. 1/2005). Problema: ce ne facem cu o cooperativa (grad I) care are 70 de cooperatori si 50 de actionari ce are ca obiect de activitate producerea si comercializarea unor produse, scopul fiind de obtinere de dividente pentru actionari. Sa presupunem ca mergand pe teren, aflam ca nu realizeaza insertia pe piata muncii a persoanelor din diverse grupuri vulnerabile, angajatii sunt platiti cu salariu fix, iar actionarii nu impart servicii si produse, ci doar profitul. Conform legii propuse, cooperativele de gradul I sunt o forma a economiei sociale...conform legii 1/2005, activitatea lor poate ajunge departe de interesul general, al unei colectivitati si/sau interesul personal nepatrimonial. Mai precis, aceasta cooperativa-exemplu, urmareste interesul actionarilor. Reprezinta ei o colectivitate? Atunci si o societate pe actiuni poate reprezenta interesul unei colectivitati...cred ca e asolut necesar sa explicam foarte clar dimensiunile ”interes general” si cel ”al unei colectivitati”, alaturi de tipurile de cooperative ce pot intra in conceptul de economie sociala. Cooperativa sociala poate fi un raspuns, asa cum a fost operationalizat in aceasta lege, dar adaugand si alte dimensiuni.
  • Argumentul 2: impartirea profitului catre membri trebuie restrictionata
Prin oferirea posibilitatii distribuirii profitului ne vom indeparta de esenta conceptului de economie sociala, dand sansa unor cooperative sau SRL-uri sa apeleze la diverse forme de economie sociala pentru a-si deservi niste interese beneficiind de subventii – daca acestea vor fi aplicate, asa cum este mentionat in acest proiect de lege. Eventual, putem oferi o limita pana la care se pot plati dividendele.

No comments: